Info

Tentoonstellingen

Solo

  • 2017: An Vanderlinden, de Halte, Heusden-Zolder
  • 16/17: ‘”ZWART LICHT” schilderijen en keramiek
    GC De Plak & Bib, Diepenbeek – info op blog
  • 2014: ‘”ST.-BARBARA” schilderijen en keramiek
    Kerkje van Laak, Houthalen – foto’s op blog
  • 2008: ‘Schilderijen’ – Kerkje van Laak, Houthalen
  • 1998: ‘Ef Collection’ – Cercle Artistique Hasseltois, Hasselt
  • 1996: ‘D Collection’ – Cultural Centre of Zonhoven
  • 1993: UZ Sint-Pieter, Leuven
  • 1993: ‘Zwart is niet zwart’ – Gemeentehuis, Houthalen
  • 1992: ‘Zwart is niet zwart’ – Het Magazijn, Hasselt

Groepstentoonstellingen (selectie)

  • 2017 ‘Suite voor de Laatste Mijn’, ZLDR Luchtfabriek, Mijnsite, Heusden-Zolder test
    info / brochure (pdf) 
  • Mine-Art “Erfgoed”, Casino Waterschei, Genk
  • Open weekend exporuimte Chadeeni, Leuven
  • 2016: ‘Saint Barbe’, ecomusée de Bois-du-Luc, La louvière uitnodiging (pdf)
  • ‘Dwarse stilte. Artikel 27/2016’, voormalig SFCollege, Heusden-Zolder. uitnodiging (pdf)
  • 2015: ‘Mine-Art Holland’, leegstaand winkelpand, Geleen (NL)
  • 2014: ‘breuk lijn’, (Paul Gees, Sven Verhaeghe, Renato Nicolodi, John Van Oers, An Vanderlinden, Athar Jaber, Eric Vandamme,…) Koolmijn, Beringen-Mijn uitnodiging/flyer
  • ‘BLAUW, een ode aan de blauwe mijnwerkersjassen’, Casino Beringen. uitnodiging (pdf)
  • ‘Mine-Art 2’, Koolmijn Waterschei, Genk.
  • 2012: ‘Manifesta 9 Parallel Event MIJN VERLEDEN’
    Manu Vandereycken, An Vanderlinden, Jos, Genk.
  • 2011: ‘De bomen in’ 100 jaar Eisden-Tuinwijk, Eisden-Tuinwijk. uitnodiging (pdf)
  • ‘Great Expectations’, Artikel 27, Heusden-Zolder
  • 2008: Artikel 27, Heusden-Zolder
  • 2007: Marziart Internationale Galerie, Hamburg (D)
  • 2007: ‘Stilte …’ Schilderijen van AnV. ter gelegenheid van ‘Ruimte te gebruiken’ – Hasselt Shots, Z33, Hasselt
  • 2006: Artikel 27, Centrum Duurzaam Bouwen, Heusden- Zolder
  • 2005: Art Event, Antwerpen
  • 2003: “Artistiek verweven”, Cultureel Centrum, Hasselt (Magda Cuykx, Nina Haveman, An Vanderlinden & deelnemers kunstatelier Tevona)
  • “Overzichtstentoonstelling 30 jaar kunst > campus Gasthuisberg”, U.Z. Gasthuisberg, Leuven
  • 1999: “Retrospectieve Kunst in de gang”, oud-mijngebouw, Houthalen
  • 1996: “Vijf van bij ons”, Museum Jos Tysmans, Houthalen
  • 1995: “Mijn-Tekens”, C.C. Maasmechelen.
  • 1994 “De Nederlanden en de Hispanidad”, Galeria Sala Stephan, Villajoyosa Allicante, Spanje (ES)
  • Noël Delaplace, Robert De Wispelaere, Pierre Tack, An Vanderlinden, Hendrik Mertens; Den Artiest, Oostende.
  • Miet en An Vanderlinden, U.Z. Gasthuisberg, Leuven.
  • “Limbarte Junior II”, Cultuurcentrum Heusden-Zolder.
  • 1991: Selectie Jong Talent “Unisys Belgium”
  • 1990: Académie Royale des Beaux Arts, Brussel.
  • Laureaten Hoger Kunstonderwijs 90/91 (VZW De Gulden Sporen) BBL Kortrijk

Reproducties

Op 1 februari 2006 waren reproducties van D11 en M3 te koop in alle Aldi vestigingen van België.

D11 - An Vanderlinden M3 - An Vanderlinden

Steenkool

Toen An eind 2010 met keramiek begon, kreeg ze al snel door dat ze hiermee eindelijk een medium gevonden had om terug iets te doen rond een thema dat haar nauw aan het hart ligt: de (sluiting van) de Limburgse Steenkoolmijnen. Begin jaren ’90 schilderde ze immers bijna uitsluitend zwarte schilderijen, nauw verbonden aan de toenmalige tijdsgeest en de mijnsluitingen. Haar schilderijen evolueerden, maar de steenkool bleef in haar hart.
De vrouw die je op haar keramische werken ziet is St-Barbara, patrones van de mijnwerkers.
1 van haar bekendste attributen in Limburg, de mijnlamp, draagt hier het nummer van An haar vader destijds in de steenkoolmijn van Houthalen.

Bio

An Vanderlinden

°Koersel, 1969

Afkomstig uit Houthalen
Woont & werkt in Hasselt
Master in de Beeldende Kunst, Schilderkunst
PHIKO Hasselt & NHISK Antwerpen (’91-’92)

Recensies

De kleur van een niet-kleur

“Grote veranderingen in dat recente werk, zijn het gebruik van steenkool insgelijks als middel en als beeld en de plots opduikende beeltenis van St-Barbara.”

“Deze nieuwe fase in het oeuvre van An Vanderlinden verloopt bovendien niet langer meer louter volgens de krijtlijnen van de schilderkunst, maar haar beeldentaal verruimde zich van het twee- naar het driedimensionale. Op de eerste plaats werd de oorspronkelijke tweedimensionaliteit doorbroken door het ‘schilderen’ met acryl in combinatie met steenkoolgruis. Zo kreeg haar werk de allures van materiekunst.
Dan Holsbeek (2016)

Schilderijen

“In haar abstracte beeldentaal ontroert de idealisering van de vorm en heeft een verfijnd kleurgebruik het zwart uit haar beginperiode verdrongen. Haar compositievermogen straalt een oerkracht uit, ongekunsteld en zonder technische snufjes, maar zoekend naar de juiste spankracht om het gegeven esthetisch naar de kijker toe te vertalen. De picturale rijkdom van haar kleurgebruik legt poëtische accenten die ons toelaten onze eigen dromen in te vullen.”Fons De Bleser

“Vorm, kleur en het plaatsen van accenten wekken een atmosfeer en maken het tot een boeiend geheel, dat zich manifesteert als vorm om iets mee te delen, zonder iets op te dringen.
An haar werk komt dynamisch en temperamentvol over. Persoonlijke codes zoals kruis en cirkel, die vroeger verscholen zaten in het werk, komen meer op het voorplan te staan en versterken die uitdrukking. De trefkracht die uit dit alles straalt is vooral gericht op de verfijndheid van de kleuren die zij gebruikt en dat is soms onthutsend.”E. Boon

Keramiek

“An maakt gebruik van diverse keramische technieken. Soms beschildert zij de gebakken keramiek met verf, zoals een schilderij. De raku-exemplaren geven een fragiele indruk door de craquelé; de barstjes geven Barbara het aanzicht van een oude fresco.”
“Andere reliëfs worden met een dikkere laag glazuur overgoten.

De sculpturen zijn boeiend door deze voortdurende wisseling van technieken in de kleur- en vormgeving. Elke sculptuur is met de hand gemaakt. Enkel de wijwatervaatjes zijn met een mal vervaardigd. De figuratie herhaalt zich, de vorm lijkt dezelfde maar elke sculptuur is uniek en het ‘speelse’ element -als ik dat zo mag zeggen- wordt veroorzaakt door de uniciteit van elke afbeelding, de gedifferentieerde bakprocessen en het gevarieerde kleurenpalet.

Soms domineert de heilige Barbara, dan weer vertoeft zij op de achtergrond en domineert de steenkool… De variatie in het werk door te spelen met figuur en ‘omgeving’, geaccentueerd door de details en gemengde technieken, zorgen ervoor dat u zich als kijker niet verveelt.”
L. Verhelst