Info

Tentoonstellingen

Solo

  • 2017: An Vanderlinden, de Halte, Heusden-Zolder
  • 16/17: ‘”ZWART LICHT” schilderijen en keramiek
    GC De Plak & Bib, Diepenbeek – info op blog
  • 2014: ‘”ST.-BARBARA” schilderijen en keramiek
    Kerkje van Laak, Houthalen – foto’s op blog
  • 2008: ‘Schilderijen’ – Kerkje van Laak, Houthalen
  • 1998: ‘Ef Collection’ – Cercle Artistique Hasseltois, Hasselt
  • 1996: ‘D Collection’ – Cultural Centre of Zonhoven
  • 1993: UZ Sint-Pieter, Leuven
  • 1993: ‘Zwart is niet zwart’ – Gemeentehuis, Houthalen
  • 1992: ‘Zwart is niet zwart’ – Het Magazijn, Hasselt

Groepstentoonstellingen (selectie)

  • 2017 ‘Suite voor de Laatste Mijn’, ZLDR Luchtfabriek, Mijnsite, Heusden-Zolder
    info / brochure (pdf) 
  • Mine-Art “Erfgoed”, Casino Waterschei, Genk
  • Open weekend exporuimte Chadeeni, Leuven
  • 2016: ‘Saint Barbe’, ecomusée de Bois-du-Luc, La louvière uitnodiging (pdf)
  • ‘Dwarse stilte. Artikel 27/2016’, voormalig SFCollege, Heusden-Zolder. uitnodiging (pdf)
  • 2015: ‘Mine-Art Holland’, leegstaand winkelpand, Geleen (NL)
  • 2014: ‘breuk lijn’, (Paul Gees, Sven Verhaeghe, Renato Nicolodi, John Van Oers, An Vanderlinden, Athar Jaber, Eric Vandamme,…) Koolmijn, Beringen-Mijn uitnodiging/flyer
  • ‘BLAUW, een ode aan de blauwe mijnwerkersjassen’, Casino Beringen. uitnodiging (pdf)
  • ‘Mine-Art 2’, Koolmijn Waterschei, Genk.
  • 2012: ‘Manifesta 9 Parallel Event MIJN VERLEDEN’
    Manu Vandereycken, An Vanderlinden, Jos, Genk.
  • 2011: ‘De bomen in’ 100 jaar Eisden-Tuinwijk, Eisden-Tuinwijk. uitnodiging (pdf)
  • ‘Great Expectations’, Artikel 27, Heusden-Zolder
  • 2008: Artikel 27, Heusden-Zolder
  • 2007: Marziart Internationale Galerie, Hamburg (D)
  • 2007: ‘Stilte …’ Schilderijen van AnV. ter gelegenheid van ‘Ruimte te gebruiken’ – Hasselt Shots, Z33, Hasselt
  • 2006: Artikel 27, Centrum Duurzaam Bouwen, Heusden- Zolder
  • 2005: Art Event, Antwerpen
  • 2003: “Artistiek verweven”, Cultureel Centrum, Hasselt (Magda Cuykx, Nina Haveman, An Vanderlinden & deelnemers kunstatelier Tevona)
  • “Overzichtstentoonstelling 30 jaar kunst > campus Gasthuisberg”, U.Z. Gasthuisberg, Leuven
  • 1999: “Retrospectieve Kunst in de gang”, oud-mijngebouw, Houthalen
  • 1996: “Vijf van bij ons”, Museum Jos Tysmans, Houthalen
  • 1995: “Mijn-Tekens”, C.C. Maasmechelen.
  • 1994 “De Nederlanden en de Hispanidad”, Galeria Sala Stephan, Villajoyosa Allicante, Spanje (ES)
  • Noël Delaplace, Robert De Wispelaere, Pierre Tack, An Vanderlinden, Hendrik Mertens; Den Artiest, Oostende.
  • Miet en An Vanderlinden, U.Z. Gasthuisberg, Leuven.
  • “Limbarte Junior II”, Cultuurcentrum Heusden-Zolder.
  • 1991: Selectie Jong Talent “Unisys Belgium”
  • 1990: Académie Royale des Beaux Arts, Brussel.
  • Laureaten Hoger Kunstonderwijs 90/91 (VZW De Gulden Sporen) BBL Kortrijk

Reproducties

Op 1 februari 2006 waren reproducties van D11 en M3 te koop in alle Aldi vestigingen van België.
D11 - olieverf op doek - An Vanderlinden M3 - oil on canvas - 30x40 cm - An Vanderlinden

Bio

An Vanderlinden

°Koersel, 1969

Afkomstig uit Houthalen
Woont & werkt in Hasselt
Master in de Beeldende Kunst, Schilderkunst
PHIKO Hasselt & NHISK Antwerpen (’91-’92)

Kunstenaar met zwart bloed

Dat An Vanderlinden iets met steenkool heeft, kan haast niet anders. Opgegroeid in Houthalen in een mijnwerkersfamilie, behaalde ze haar Master in de Beeldende Kunsten tijdens de woelige tijden van de mijnsluitingen. Dat deed ze met abstracte zwarte schilderijen, onder de titel ‘zwart is niet zwart’.
Met de laatste bezoekersgroepen daalde ze mee af in de mijn van Zolder, om met haar handen en broekzakken vol steenkool terug boven te komen. Steenkool die moest dienen om in kunstwerken te verwerken, al wist ze nog niet goed hoe.

Toen ze 7 jaar geleden het mijnthema terug oppikte, werd ze weer getroffen door de schoonheid van steenkool. Ze klopte en zeefde het in verschillende formaten, en bracht het aan op haar zwarte doeken. Zo ontstonden lichtschakeringen. Het bleek het begin van een heel nieuwe evolutie in haar oeuvre. Eentje waarin de grens tussen figuratie en abstractie vervaagde, net zoals die tussen het
2- en 3-dimensionale. Maar bovenal een evolutie waarin steenkool de hoofdrol kreeg.

Recensie

De kleur van een niet-kleur

Dan Holsbeek (2016)

Sint-Barbara

De vrouw die je op haar keramische werken ziet is St-Barbara, patrones van de mijnwerkers.
1 van haar bekendste attributen in Limburg, de mijnlamp, draagt hier het nummer van An haar vader destijds in de steenkoolmijn van Houthalen.

In Vanderlinden haar keramische stop-motion reeks “Sint-Barbara’s opluchting” veegt ze het zweet van haar voorhoofd. Ze is opgelucht omdat ze in België niemand meer moet beschermen, iedereen is veilig bovengronds.