BLOG

Webshops: grrrr

Webshops: ik gebruik ze liever niet. Hoofdzakelijk omdat ik vind dat je de lokale, Belgische economie moet ondersteunen. Beter voor de mensen, beter voor het milieu.
Maar soms “kan je niet anders”, omdat hetgeen je wil hebben niet in een winkel om de hoek te koop is. Dat probleem heb ik de laatste maanden heel vaak, omdat ik gespecialiseerde producten nodig heb om verf te maken. In Hasselt en omstreken kan je zelfs nergens een glazen loper kopen, laat staan een assortiment aan bindmiddelen.

Dus dacht ik: hoera, lang leve de webshops! Alle producten die ik wil uitproberen zijn online te koop, super! Kunstenaarsbenodigheden van over de hele wereld in een muisklik beschikbaar, soms zelfs rechtstreeks van de fabrikant. Ik kijk en vergelijk, twijfel zwaar tussen producten (àlles uitproberen is financieel niet haalbaar), hak uiteindelijk knopen door, haal de betaalkaart boven en sla een verwachtingsvolle zucht eens de betalingsbevestiging ontvangen is. Jippie, binnenkort verder testen!

En dan begint het, het wachten.
Het grote wachten.

Geen nieuws is niet altijd goed nieuws

Als ik na een dag of 4-5 nog niets gehoord heb ga ik zelf informeren. “O ik ging u net vandaag contacteren. Eén van de producten die u bestelde is niet op voorraad, ik wacht nog op die levering.” WABLIEFT? Ik heb nergens gelezen, noch bij bestellen, noch bij betalen, dat het product niet op voorraad is. En ik weet ondertussen zeker dat dit echt geen toeval is. Nee, ze verkopen gewoon dingen die ze niet hebben. Dat is bedrog.

Dat is alsof ze in een supermarkt lege dozen in de rekken zouden plaatsen. Je neemt een doos, je rekent die af aan de kassa, en gaat naar huis. Je opent thuis je doos, en dan blijkt die leeg te zijn. Bel je naar de winkel waar je die doos kocht, en zeggen ze je “O ja, dat klopt, het product dat erin zit was niet op voorraad, maar over een week of 2-3 is het er weer zegt onze leverancier, en dan bezorgen we het jou zo snel mogelijk”. Dat pikt toch geen mens!? Dan ga je toch klacht indienen bij de politie? Maar bij webshops kan dat blijkbaar wel.

Wat is er mis met “dit product is momenteel niet op voorraad”, en “de verwachtte leverdatum is…” en “bestellen” ipv “kopen”? O ja, ik weet wat er mis mee is: mensen gaan dan in een andere webshop kopen, waar het wél direct leverbaar is. En de winkelier wil àlle bestellingen binnenhalen, ook degene die hij niet kan leveren. Hebzucht, pure hebzucht maakt dat ze gaan liegen. En weet je waar ik écht, maar dan ook écht niet tegen kan? Juist ja, liegen.

Mij hebben ze vanaf nu niet meer liggen

en jou hopelijk ook niet meer na deze waarschuwing: webshops met een ongelofelijk uitgebreid aanbod… zijn inderdaad ongelofelijk, zoals in: niet te geloven. Je koopt er niets, je bestelt, en enkel de leverancier van de leverancier weet wanneer het ook leverbaar is. Maar dat vertellen ze jou dus niet zolang je niet betaald hebt.

Ik doe ik het vervolg weer wat ik 20 jaar geleden deed voor al het kunstenaarsmateriaal dat hier niet te koop is: de grens over rijden, naar Maastricht. Betalen en mee naar huis. Economisch gezien is het resultaat toch hetzelfde: mijn geld gaat naar Nederland. (*)

Liegende webshops, die gebakken lucht verkopen: ziehier het begin van het einde van online winkelen. Zeg dat ik het gezegd heb.

——

* Let maar eens op, hoeveel zogezegde Belgische webshops in feite in Nederlandse handen zijn. Een .be url wil echt al lang niets meer zeggen. Een Belgische postbus in hun adres gegevens ook niet.

PS:

ja ik het weet, dit artikel is al zoveel langer dan een mens nog wil lezen tegenwoordig, maar dit moet me toch ook nog van het hart: het ergste wat ik meemaakte qua bestelling, was bij een Duitse fabrikant van pigmenten en een hoop scheikundige producten. Ik maakte de fout om ook een technische vraag te stellen bij mijn bestelling. Volgens de webshop zou mijn aankoop na een paar dagen verstuurd worden.

Na een dag of 4 kreeg ik antwoord op mijn technische vraag. Daaruit bleek dat mijn bestelling nog niet verstuurd was. Ik vraag of er eventueel nog iets toegevoegd kan worden aan mijn bestelling, maar zeg er duidelijk bij dat ik er alle begrip voor heb als dat niet meer kan. Een paar uur later krijg ik antwoord dat dat niet meer kan, omdat mijn pakje al klaar is om opgehaald te worden door de koerierdienst. Ik blij.
3 dagen later durf ik mijn huis al niet meer echt verlaten omdat ik de koerier verwacht, de verzending was, ook al kostte hij bijna 10 euro, zonder tracking. Krijg ik een mail aan van iemand anders van datzelfde bedrijf: 1 van de producten die ik kocht is niet op voorraad, en de leverancier daarvan verwacht het pas over 3 weken te kunnen leveren. Of het OK is dat ze àlles pas versturen als ook dat binnen is, of dat ze het dan moeten nasturen?

We zijn nu 4 weken verder, en dat ene product, daar wacht ik nog steeds op. Het zou nu over 2 weken ongeveer geleverd worden, kreeg ik vanmorgen als antwoord op alweer mijn eigen vraag. Zelf een klant op de hoogte brengen is moeilijk, blijkbaar.
Ze hebben nog een hoop heel interessante producten die ik graag zou uitproberen, maar daar nog iets bestellen? Nein. Nie wieder.

An Vanderlinden background image