BLOG

Hotelreview: bezint eer ge begint…

en dat geldt voor beide kanten. Een goede raad aan hoteleigenaars / personeel: vraag eerst aan je klanten of ze tevreden zijn over hun verblijf, voor je vraagt of ze een review willen schrijven… Aan haar lichtjes rood aangelopen gezicht te zien, voelde het meisje dat ons die vraag stelde de bui al hangen, toen manlief antwoordde dat we dat zéker zouden doen.

Hotel M.

Hotelreview dus. Dit gaat over hotel M. aan de Nederlandse kust, waar we afgelopen weekend 1 nacht verbleven. Doordat ik wat laat op zoek ging naar een hotel, was er bijna niets meer vrij in de omgeving waar ik naar toe wou. Ik had nog de keuze tussen 2 hotels, waarvan het ene al te duur was naar mijn normen, en het andere nog eens 20 euro duurder. Maar dat ander, dat was een 4-sterren hotel. En dat lag echt pal aan de zee. En het was maar voor 1 nacht… hmmm, 1 nachtje luxe om het goed te maken dat we er geen 2 konden blijven… ik ging voor een keer overstag.

stukje van de kamerGroot was mijn teleurstelling toen ik de deur van onze kamer opendeed. Zo groot als de kamer zelf. En die was écht groot. “Verrek, nu hebben we weer een appartement terwijl ik nu eens zin had in een luxe kamer” was het eerste dat in mij opkwam.

De positieve punten:Erg ruim appartement met aan beide zijden een kamerbreed raam. Fijn uitzicht op de Westerschelde (jammer wel van de rij geparkeerde auto’s). Mooi jaren ’70 meubilair. Goed onderhouden / heel proper. Mooi gerenoveerde badkamer. Douchecabine is wat klein maar wel in orde. Rustig. Vriendelijk personeel in de ontbijtruimte.

salon in de kamerDe negatieve:Bij aankomst werd meteen de rekening gepresenteerd. Nog voor er 1 woordje uitleg kwam, geen kamer gezien of niets, laat staan overnacht. Nog nooit meegemaakt. Toen we enige tijd later nog een vraag hadden en op de receptie bel duwden, kwam er na een tijd wachten iemand over de reling van een verdieping hoger leunen om te zien wat we moesten. Het was allemaal teveel precies.

Het appartement zelf was mooi groot, duidelijk goed onderhouden qua poetsen maar aan een renovatie toe. Straalde niets van luxe uit, wat ik bij 4 sterren toch wel verwacht. Een nieuw hoogpolig tapijt bijvoorbeeld kunnen ze makkelijk leggen zonder afbreuk te doen aan de stijl.
In de bedrand zaten dan wel nieuwe lichtjes: fel wit led licht, wil je ’s nachts écht niet in je ogen als je naar de wc moet.

Keukenreglement

foto: keukenreglement van hotel MWat poetsen betreft: bij het appartement hoort een kitchenette. Onze verbazing was groot om in die kitchenette een papier te zien liggen (“Keuken reglement”) waarop staat dat je je eigen afval buiten in de container moet gooien, je afwas moet doen en de kitchenette zelf moet poetsen, of dat er extra schoonmaakkosten worden aangerekend. Excuseer? 4-sterren??

In de betreffende tekst (zie foto hierlangs) wordt er verteld dat de kitchenette een extra service is. Dat bracht me aan het twijfelen: heb ik dan misschien een kamer zonder kitchenette geboekt, en een gratis upgrade gekregen, is dat de reden van dit bizarre papier? Ik kijk mijn boeking na en zie daar duidelijk staan “Salonkamer met kitchenette en uitzicht op zee”. Dan heb ik daar toch voor betaald, niet? Hoezo extra service?

En wat wil het “toeval”? Dat we die kitchenette nog nodig hadden ook.
We arriveerden pas om 18u in het hotel omdat we eerst op de tentoonstelling waar ik aan deelnam moesten zijn. Na het “inchecken”, maakten we een strandwandeling, om nadien nog even op ons balkon te gaan zitten. Daarna gingen we uit eten. Maar wat blijkt? In Breskens sluiten alle horecazaken om 21u hun keuken :-(. Er was 1 zaak die ons nog eten wou maken, maar enkel afhaal, ter plaatse eten kon niet meer. Praktisch gezien geen probleem aangezien we zowel een tafel als bestek hadden in ons appartement. Jammer wel van dat avondje uit…
Het eten zelf was gelukkig heel erg lekker, en veel. Echt een aanrader, de Mix grill van La Casa in Breskens. Maar na het eten moest ik zelf de afwas doen, en bracht manlief het afval naar de container buiten… van ons 4-sterren hotel.

Uitzicht vanaf het balkon. Ik zou de gasten vragen die parkeerplaatsen enkel voor laden en lossen te gebruiken omwille van het uitzicht.

Ontbijt

Zoals we ondertussen wel vermoedden, was ook het ontbijt een tegenvaller. Er was “alles” daar niet van. Alles wat ik gewoonlijk in het ontbijtbuffet van een 2 à 3 sterren hotel zie staan. Brood, broodjes, croissant, ei, spek, yochurt, vers fruit, granen. Maar.
deel van het ontbijtbuffetHet ontbijt, dat was totaal geen 4 sterren waard, eerder 2. Het brood was echt niet goed, supermarkt kwaliteit, net als het beleg. Het broodje dat ik at was te droog en echt niet lekker van smaak. Een paar uren later kreeg ik in een strandrestaurant brood bij mijn soep dat zeker 10 keer lekkerder en verser smaakte. Het enige dat ietsje meer dan standaard ontbijtbuffet was, waren 2 soorten zelfgemaakte confituur. Die was lekker. Niets van cake, pannenkoekjes en dergelijke te bespeuren. Standaard 2 à 3 sterren ontbijtbuffet.”

De titel

De titel boven mijn review was, het laat zich ondertussen al wel raden: “Absoluut geen 4 sterren waard”. Mocht dat hotel zichzelf verkopen als een 3-sterren hotel, en voor die kamer pakweg 80 euro vragen, dan was ik een tevreden klant geweest. Maar nu niet. Echt niet.

De eigenares vindt dat niet leuk. Ze vindt dat ZO niet leuk, dat ze me belde na het lezen van mijn review. Niet 1, niet 2, niet 3, maar zelfs 4 maal. Ik was namelijk nooit in de buurt van mijn telefoon als ze belde, behalve die 4de keer, gisterenavond om 22u05. Manlief nam op. Manlief heeft geduld. Veel geduld. Héél veel geduld. Veel meer geduld dan ik zou hebben met die verontwaardigde mevrouw omdat ik maar een beoordeling van 5.8 gegeven had aan haar hotel. 58% mevrouw, dat is geslaagd. Ik ben nog vriendelijk geweest. Ik heb de positieve punten geprezen in mijn review. Maar als u een “Salonkamer met kitchenette en zeezicht” verhuurt, verhuurt u wel degelijk OOK de kitchenette, en is het NIET logisch dat klanten zelf moeten opruimen en poetsen, in iets wat zich een 4-sterren hotel durft te noemen.

Telefoon in "4-sterren" hotel anno 2017 :-DU hebt gelijk, ik had ook het groot licht boven het bed kunnen aandoen toen ik ’s nachts naar de wc moest. Denkt u dat dat mijn man minder zou storen in zijn slaap dan het spotje boven mijn bed aanknippen?

En ja, ik had u kunnen bellen, toen ik de prijslijst van de minibar nergens terugvond. Al ben ik niet 100% zeker dat het toestel dat daarvoor ter beschikking stond, nog werkt.

4 sterren. Kus mijn oor.

An Vanderlinden background image