Over een hotel en Gueuze in Brussel. Opgelet: bevat reclame! ;)

Soms maak ik reclame voor bedrijven. Eigenlijk dikwijls, want dat is mijn broodwinning ;), maar soms, heel soms, doe ik dat gratis, omdat ik zo content ben. Het gaat hier over een hotel, en over bier/Gueuze/cafés in Brussel. Bij deze bent u gewaarschuwd ;).

Vorige week woensdag was ik jarig, en om dat te vieren willen we wel eens ergens naar toe gaan. Naar Brussel deze keer, en dus boekte ik een overnachting in een hotel. Eentje van het soort waar ik meestal niet kom, wegens prijzen die ik meestal niet aan kamers wens te geven. Maar ’t was een heel interessante aanbieding :)

Het hotel. Of The Hotel, zoals ze zelf zeggen ;-)

Deluxe Panorama Corner Room in The Hotel.Deluxe Panorama Corner Room in The Hotel. (bed)

Dat ik niet fit genoeg was om er een drukke citytrip met museumbezoek van te maken (zo’n oogontsteking maakt een mens moe) was niet meer erg eens ik de kamerdeur opende. Ik had de foto’s al op hun website gezien, en dacht halvelings “jaja het zal wel”. De reiservaring leert me uitzicht vanuit de kamernamelijk dat de in deze business de foto’s wel eens met heel erg goede apparaten met speciale lenzen gemaakt zijn waardoor kamers dubbel zo groot lijken dan ze zijn, en dat sommige van die foto’s eigenlijk 10 jaar geleden genomen zijn. Niets van dat bij The Hotel. De kamers zijn écht zo mooi als op de foto. En het uitzicht is in het echt nog impressionanter…

Panorama Lounge, The HotelOok helemaal top was de Panorama Lounge, gezellig op het gemak een (echt goed) glas witte wijn drinken met een superlekker hapje erbij (inbegrepen in de prijs ;), en ondertussen staren naar de koepel van het justitiepaleis. Het is zo eens iets anders dan rondcrossen in een museum. Jammer dat ik de sauna moest overslaan door mijn oog, gelukkig wel even in het stoombad kunnen zitten, dat was niet te warm.

’s Avonds zijn we wel de stad in gegaan om te eten / drinken. We zijn namelijk allebei Gueuze liefhebbers, en als er 1 plaats waar je dan moet zijn, is het het Brusselse.

Gueuze, Lambiek en Kriek. O ja, en Faro! En boterhammen!

Ooit ben ik het met het academie na een bezoek aan het Museum van Moderne Kunst in Brussel (wat mis ik dat museum, dat was zo goed!) in een brasserie beland waar ze verse Gueuze tapten, in stenen kruiken. Lekker!
Pâté de Campagne à la Gueuze Cantillon - LEKKER!Later heb ik die plaats proberen terug te vinden, helaas. Dus had ik nu mijn huiswerk gemaakt, en op het internet adressen van bier/Gueuze cafés opgezocht. Dat lijstje stuurde ik door naar mijn slimme telefoon (een mooie Nokia Lumia 800, bangelijke telefoon met een 8 MP camera met Carl Zeiss lens! Nu ik toch reclame aan het maken ben duw ik even door hè ;)) en zo ontdekte ik dat ze in de meeste van dat soort cafés boterhammen serveren. Ideaal!

Ideaal was ook het feit dat ik echt een lijstje gemaakt had, want keuze nummer 1 (A La Bécasse, met Lambiek Timmermans) bleek dicht, ook al was het nog maar pakweg 18u30, en staat op hun site dat ze open zijn tot 24u.)
Er was een gemene koude wind, maar nummer 2 op mijn lijst leek niet zo ver, dus wij door naar A La Mort Subite volgens hun site open tot 1 uur ’s nachts. In mijn dromen ja, zo dicht als dicht maar kan zijn. (En neen, bij beiden was het ook niet hun sluitingsdag, daar had ik op gelet.)
Lambiek Cantillon - LEKKER!Met een diepe zucht schuilend in een galerij voor de regen, toch maar de weg naar locatie nummer 3 opgezocht. De GPS in mijn slimme Nokia :)) bracht ons feilloos naar Moeder Lambiek Fontainas. OEF! Open!
Een stuk moderner dan de vorige zaken, maar wel leuk die bankjes, en wat een indrukwekkende reeks bierkranen! En wat een lekkere Gueuze en Lambiek Cantillon! Een naam om nooit te vergeten. Toen ik als laatste een Kriek bestelde (we wilden alle soorten Cantillon proeven) had ik spijt dat ik dat niet eerder gedaan had. Echt wel de beste kriek ooit. De echte volle smaak van Gueuze met de smaak van echte zure krieken zoals ge ze van de boom eet. Njam! (Sommige merken slagen erin om Kriek naar kersensjieken te laten smaken, bah.) Ondertussen hadden we als ‘snack’ het mixte assortiment kaas & vlees met brood al binnen, zodat we perfect wisten dat we voor de boterhammen met “Pâté de Campagne à la Gueuze Cantillon” moesten gaan. Lekker! En met ‘Pottekees’. Voor die keer dat ik in Brussel kom ;-).

Okay, ik kan hier dus nog een uur blijven verder typen, maar mijn atelier roept mij, dus korte samenvatting:
sneeuw(!) – taxi – hotel – zalig lang slapen – lekker ontbijt met heerlijke verse chocolade koekjes, hmmm – met spijt kamerdeur dichttrekken – stad in, winkelen = een uur rondlopen en tot de conclusie komen dat winkelen in een andere stad niet meer fijn is door de globalisering. Overal dezelfde winkels :-(. Niks gekocht dus, zo ken ik mezelf weer – Terug naar Gueuze café nummer 1 van mijn lijstje. 1 Lambiek gedronken (blijk ik nog net iets lekkerder te vinden dan Gueuze ontdekte ik gisteren), Dee het proefpalletje. Boterhammeke gegeten: blij dat deze zaak gisteren dicht was! Het bier vond ik ook hier heel lekker (behalve de kriek), maar zowel de omgeving als (vooral) de boterhammen waren veeeeeel beter bij Moeder Lambiek!

Deze tevreden klant wil er nog even de nadruk op leggen dat geen van boven vernoemde zaken betaald heeft om hier zo lovend beschreven te worden, maar dat uitnodigingen, geschenkbonnen, kortingsbonnen e.d. allemaal zeer welkom zijn Emoticon die tong uitsteekt Emoticon met brede lach.