Zwarter dan alle tot nu toe beschikbare zwarte verven om Kunst mee te maken: Black 2.0 en Steenkool. Zwarter Zwart.

Zoals ik in deel 1 schreef, vroeg Semple’s assistente me dus of ik al iets gemaakt had met mijn zwarte steenkoolverf. Ik was aan een paar werken bezig, stuurde wat tussentijdse foto’s en werkte als een bezetene verder om eindresultaten te kunnen tonen. Dat lukte een paar weken geleden.
Het probleem is dat een foto echt niet weergeeft hoe donker, hoe zwart die verf wel niet is. Dus maakte ik ook video’s, maar omdat die maar met een kleine fotocamera (geen reflex) gemaakt zijn,  geven ook die niet goed weer hoe raar dat heel erg zwarte zwart is. De camera trekt de kleur altijd op (maakt het lichter).

Steenkoolverf van Zolder

AnV - Y3 - 40x40cm -studioshot : schilderij met zwart 2.0 en steenkoolverfDit werk maakte ik terwijl ik mijn steenkoolverf aan het ontwikkelen was, met overschotjes van mijn testen. Om het nadien af te werken met Black 2.0. Ik heb er een ‘steenkoolvatje’ aan gehangen zoals bij mijn keramieke St-Barbara’s. Als je het werk in het echt ziet, zie je vanop een beetje afstand al niet meer dat er een 3D voorwerp op het doek kleeft, dan lijkt het gewoon een plat rond vlak.
Welke verf waar gebruikt is, geef ik aan in onderstaande video:
(Klik hier om de video rechtstreeks in YouTube te bekijken)

MIjn zwartste zwart kunstwerk tot nu toe

De zwartste zwarte acrylverf op keramiek - Black 2.0 en steenkool - anv.beis dit St.-Barbara werkje: “In de naam van mijn vader, mijn grootvader en hun vrienden” f2/07,
Acrylverf en steenkool op keramiek, An Vanderlinden, 2017.

Ge wilt niet weten hoe lang ik hier aan gewerkt heb. Black 2.0 is heel erg mat, en heel erg moeilijk te “verlichten”. Het verschil tussen gewone zwarte acrylverf zoals je die kan kopen in de kunstenaarsbenodigdheden winkel, en Black 2.0 is echt groot.

Om overgangen tussen licht en donker te krijgen voor dit werk, mengde ik Black 2.0 met gewone zwarte verf, en met matte medium, in verschillende gradaties. Maar zo donker, daar kan een oog niet op scherpstellen, dat is echt mega vervelend om binnen de lijntjes te blijven. Ik heb er vergrootglazen moeten bijhalen.
En dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat verf die nat is blinkt, terwijl ik overgangen maakte in matte verf, het resultaat liet zich dus nooit voorspellen. Lagen, lagen lagen en nog eens lagen verf zijn dit boven elkaar, tot ik het gewenste effect had.
Veel van de “lichtgevende” delen in dit werk, is doodgewone zwarte verf, verdund met doodgewone mediums. Hier en daar heb ik er blinkend medium bovenop gedaan voor een accent, maar dat krijg je allemaal te zien in onderstaande korte video (Klik hier om hem rechtstreeks in YouTube te bekijken)


Zwart. Ik heb er nog veel over te vertellen, dus wordt vervolgd. Maar niet nu: nu moet ik echt dringend gaan verder werken in mijn atelier.

Zwart! Zwart! Zwart! Zwart zeg ik u, zwart!

On-ge-lo-felijk vind ik het van mezelf, dat ik hier al zo lang niets meer over mijn zwart geschreven heb, terwijl ik er dagelijks mee bezig ben. Zoals ik onlangs schreef ben ik mega enthousiast over mijn laatste ontwikkelingen, maar jullie missen een paar maanden testen die eraan vooraf gingen, dus hier eindelijk een korte samenvatting van heeeel veel dagen werk. Deel 1.

Mijn eigen zwart pigment, dat is … (tromgeroffel)

In mijn review van Black 2.0 las je “mijn eigen zwart pigment (waarover later meer) + Super Base = nog iets zwarter.” MIjn eigen zwart pigment, dat is, (tromgeroffel) (vervelende stilte) (ingehouden spanning) … (nog een beetje wachten) (zeg het dan, zeg het!)… tatataaaaaa: steenkool!
Ok, je had het kunnen raden, mij kennende :-).

steenkool uit de mijn van ZolderIk was al lang van plan om verf te maken met steenkool als pigment, het arriveren van Black 1.0 (Beta) en Super Base was het zetje dat ik nodig had om het écht te doen. Dus zodra ik die SuperBase in huis had, haalde ik mijn steenkool van Zolder van euhm, de zolder. Eén van mijn grote blokken is aan het uiteenvallen, de kleinste brokstukjes ben ik gaan vermalen en heb ik als pigment gebruikt. In SuperBase, en in verschillende soorten meer ‘normale’ bindmiddelen om acrylverf te maken.

zwart - brokjes steenkoolzwart - verftesten met steenkool - anvzwarte steenkoolverf - anv

Mijn eerste resultaten trokken op niet veel, maar gaandeweg kreeg ik een prachtige verf. Die is raar maar waar wel eerder bruin dan zwart. Donkerbruin, dat wel, tot heel donker bruin als ik een paar lagen over elkaar leg.

lees meer

“Hey An, ik lees niets meer over uw oog?”

Die zin krijg ik wel eens te horen, gevolgd door: hoe is het er nu mee? Wel, mijn oog is er nog. Het litteken is er nog. De controles in Leuven zijn er nog. En de BVDU druppels zijn er nog.

Maar het gaat dus “goed”. Ik ben gisteren naar mijn halfjaarlijkse controle geweest, en het is rustig in mijn oog. Ik blijf dus gewoon altijd 4x per dag BVDU gebruiken, en verhoog dat zodra ik iets ongewoon voel. Dat is gelukkig al lang geleden. Maar mijn zicht, dat is er helaas niet beter op geworden. Integendeel. Er leek gewoon niets op dat scherm te staan :-(

Paris, la vie en rose: tuinen met rozen, en rosé aan de Seine. Aaah Paris je t’aime.

Jjardin du Palais RoyaleEr zijn veel redenen waarom ik van Parijs hou. De meest voor de hand liggende ken je al: Kunst meneer, met de hoofdletter.
Dat Parijs ook 1 groot, mooi openluchtmuseum is, laat zich ook raden. Maar de ruimte, de natuur en de mensen zijn er ook geweldig. Natuur? Yep! Tuinen mensen, tuinen. Geen annozele Antwerpse stadsparkskes, maar échte tuinen. En veel.

Parijse tuinen

Die van het Louvre hebben we deze keer niet bezocht, Jardin du Luxembourg ook niet, maar wel Jardin des Plantes. Met tegenlicht, helaas. Veel planten ;-) Er ligt ook nog een dennenbos achter die Serres. En o ja, een dierentuin.

Jardin des Plantes ingang
Jardin des Plantes serres

lees meer

Dienstmededeling

Mochten er hier soms mensen zijn die denken dat ik niet zo dikwijls blog omdat ik niet weet waarover: fout. Zoooo fout.
Parijs deel 2 was halverwege, maar toen gebeurde er iets waar ik zo mega enthousiast over was / ben, dat ik elk vrij moment naar mijn atelier hol om er verder te werken. Over die verfexperimenten heb ik nog veeeeel te bloggen, heel veel. (Trump modus aan) Massa’s foto’s en uitleg, echt massa’s. Foto’s. Massa’s. Unbelievable. (Trump modus uit).

En er hangt nog een post-it op mijn scherm, met een lijstje van blogposts die ik nog moet / wou (af)maken. Dat lijstje wordt steeds langer. Parijs deel2, Halkidiki deel3, gevolgd door tentoonstellingen in de musea van Luik & Brussel, de tentoonstellingsruimte van Dillemans, de kei-goede tentoonstelling van Yves Velter die helaas ook al lang weer voorbij is, en dan zijn we vorig jaar nog naar het Van Gogh museum geweest in de Hoge Veluwe.

Maar nu ben ik dus druk-druk-druk bezig in mijn atelier met dingen die ik heel erg graag wil laten zien, maar nu even niet. Nu moet ik verder werken.

Ik stel voor dat je jezelf ondertussen in stilte bezig houdt. Dat moet je niet te letterlijk nemen: al luisterend naar D-ONE is nog veel beter.
(Reclame modus aan) D-ONE is een nieuwe radiozender die enkel en alleen goede muziek draait. (Lees: gitaren & co). Geen leuterende DJ’s, geen slecht nieuwsberichten, gewoon altijd, 24u op 24, goede muziek. Altijd. No Shitty Music. (Reclame modus uit)
D-ONE is écht goed. Je kan hem beluisteren door te surfen naar de website http://www.d-one.eu/, daar vind je ook de nodige links om te luisteren in je favoriete mediaplayer. Je vindt hem ook op Facebook. Of ga hem zoeken in je favoriete radio app, de kans is groot dat je hem ergens tegenkomt. D-ONE dus. Check ik out!t